Kucing Yang Istimewa

INFO : firedauz 28/Feb/2012





Pernah tak nampak kucing yang tengah panjat pokok or something.., tetiba jatuh secara tak sengaja (terjatuh).. kucing tu akan landing dengan perfect.. 4 kaki kebawah.. nak tau kenapa..? 

baca nih.. 

Hal ini terjadi kerana kucing (dan beberapa haiwan lain) punya sistem keseimbangan dan koordinasi yang luar biasa. 

Sistem inilah yang membuat kucing, ketika jatuh, akan menyedari dalam kedudukan apa dia jatuh. Kalau dia jatuh dalam posisi terbalik, dia akan segera memutar tubuh sehingga kakinya berada di sebelah bawah, dan bersiap untuk mendarat. 

Kalau manusia jatuh dari tempat tinggi dengan kaki ke bawah, biasanya pasti patah kan. 
 
 
 
 
Kalau kucing, mereka setelah memutar kaki ke bawah, akan meregangkan kakinya sehingga angin menahan jatuh tubuhnya. Dan saat bersentuhan dengan tanah, kakinya dibengkokkan supaya mengecilkan efek jatuhnya. 
 


Rahsianya adalah, kucing (dan beberapa haiwan lain) mempunyai keistimewaan iaitu =- terminal velocity, iaitu kelajuan jatuh maksimum 60 batu sejam. dia mulai meregangkan kakinya seperti posisi loncat untuk mengurangkan kesan jatuhnya. itulah sebabnya makin tinggi dia jatuh, makin ada dia masa untuk merasa rileks. Itu juga sebabnya kalau dijatuhkan dari tempat yang rendah, dia kekadang takkan sempat merasa rileks. bedebuk la jawabnya.. 
 
Korang boleh try cuba test eksperimen kat kucing korang ataupun kucing jiran korang tu.. spesis apa pun boleh.
 
 
 
ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...