Tuan Tanah Yang Degil

Pelik : firedauz 17/Nov/2012


Ada sapa-sapa yang pernah tengok movie "UP"? Yang mengisahkan sorang pakcik tua yang degil xnak pindah dari rumah pusaka dia tu. Jangan pelik kalau kisah macam dalam movie tu memang wujud kat dunia yang serba moden ni..



Rumah ni milik Edith, tuan rumah yang telah pun meninggal dunia. Dia mula menetap di rumah tersebut pada 1966 sebelum seluruh kawasan tu membangun dengan pesat. Ada cakap-cakap yang menyatakan pampasan yang pernah ditawarkan kepada Edith mencecah $1 juta. Kedegilan Edith menyebabkan pemaju terpaksa membina tembok yang mengelilingi kawasan rumahnya.




Selepas berunding selama 3 tahun, Puan Wu Ping tetap dengan keengganannya berpindah walaupun jirannya sudah lama berpindah apabila diminta berbuat demikian pada 2004. Projek pasaraya mega sering tertanggung namun pemaju tiada pilihan lain selain meneruskan juga projek tersebut. Kisah puan Wu menarik perhatian seluruh dunia.




Pada 1966, pemerintahan Jepun pada masa tu telah meluluskan pembinaan sebuah lapangan terbang baru dan pembinaan tu akan melibatkan kawasan penempatan petani.
Segalanya lancar sebelum pembinaan terpaksa diubah apabila ada petani yang enggan berpindah. Kini, Narita Airport menjadi lapangan terbang yang unik kerana mempunyai sebuah rumah petani di tengah-tengah kawasan yang sepatutnya menjadi landasan kapal terbang.




Di AS, Austin Spriggs bahagia menetap di rumah kecilnya namun pada 2006, beliau diminta berpindah tetapi kedegilannya menyebabkan pemaju menaikkan pampasan sehingga $3 juta. Austin tetap juga berdegil sebelum mngambil keputusan untuk menjadikan rumahnya sebagai kedai pizza.




Tidak banyak cerita mengenai sebuah rumah kedai usang yang masih berdiri umpama hidup segan mati tak mahu di wbandar Changsha, China berpunca dari kedegilan pemiliknya sendiri.
ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...