4 Fakta Salah Tentang Tubuh Kita

INFO : firedauz 09/Dec/2012


Kita sejak azali lagi dah ditentukan dengan arahan yang tipikal seperti 'tu boleh' , tu tidak, 'jangan' dan sebagainya tanpa mencari sebab atau fakta yang sahih dulu.



Yang pertama, Kita tak boleh menjilat siku kita sendiri. Benda ni selalu menjadi bahan gurauan untuk mengenakan rakan. Yakin ke korang tak boleh jilat siku korang sendiri? Mula2, kenali dulu apa itu siku.. korang cuma faham yang siku tu ialah benjolan tulang yang keras tu ja. Siku secara saintifiknya adalaha dari pengelangan tangan (ulna) terus ke atas lengan (humerous). Dengan menggunakan sedikit fleksibeliti, korang boleh menjlat siku sendiri.







Kedua, Kita tak boleh geli dengan menggeletek diri sendiri. Betul ke? Rasa geli ni sebenarnya ada sebab tersendiri. Dikatakan rasa geli ni umpama penggera keselamatan yang natural. Bila ada serangga berbisa atau apa saja yang merayap di tubuh kita, rasa geli tu akan menghantar isyarat kepada otak untuk bertindak dan menterjemahkan rasa panik. Tapi kenapa geli tu takda bila kita sendiri yang buat? Sebenarnya boleh tapi dengan cara yang lebih lembut seperti menggunakan pelepah bulu dan sebagainya. Tapi, cara paling popular ialah dengan cara menyentuh hujung lidah korang ke lelangit dalam formasi bulatan. Sure korang akan rasa geli gila.





Ketiganya, Kita tak boleh memasukkan 'penumbuk' kita ke dalam mulut sendiri. Hahah.. sapa nak try? Kita semua boleh masukkan penumbuk kita dalam mulut sendiri dengan apa cara sekali pun. Tak percaya? tengok video kat bawah ni.





 
Keempat, Kita tak boleh bersin dengan mata terbuka. Fakta ni sebenarnya menjadi perbincangan hangat di internet. Bersin dengan mata tertutup merupakan satu tindakbalas semulajadi manusia. Even kucing pun bersin dengan mata tertutup. LOL. Tapi, banyak bukti di Youtube yang menunjukkan orang bersin dengan mata terbuka dan tiada kesan sampingan terjadi pada mereka seperti yang digembar-gemburkan - mata akan tersembur keluar. Jadi, fakta ini adalah tidak tepat. :)


ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...