Ada Apa Dengan Facebook Messenger ?

INFO : firedauz 08/Sep/2014


Amaran : Artikel ini bukan berniat untuk mempetahankan Facebook. Sekian~

Sejak dua menjak ni dah jadi viral kat laman sosial pasal fb messenger yang menggunakan permission untuk mengakses pelbagai fungsi di dalam telefon pintar pengguna. Situasi ni dah bertukar menjadi fenomena fobia yang meluas di seluruh dunia dan perkara ni disedari pihak Facebook sendiri.

Bagi mententeramkan keadaan, FB menerbitkan sebuah page untuk menerangkan kenapa dan bagaimana permissions tersebut diguna pakai dalam aplikasi Messenger.

Antara senarai permission yang menjadi kontroversi ialah:

Phone calls

  • Directly call phone numbers. This one's followed by a yellow "This may cost you money" warning, and a little image of coins, again indicating that it could, potentially, cost you money.
  • Read phone status and identity.
Kebenaran ini adalah untuk Messenger melihat senarai kenalan di bahagian Contact bagi membolehkan pengguna membuat panggilan terus melalui Messenger.

Texting

  • Edit your text messages (SMS or MMS)
  • Read your text messages (SMS or MMS)
  • Receive text messages (MMS)
  • Receive text messages (SMS)
  • Send SMS messages (This may cost you money)
Bagi yang pernah memasang aplikasi Messenger, ia akan menghantar kod sms ke telefon bagi mengaktifkan aplikasi tersebut. Malah aplikasi Wechat atau Whatsapp sekalipun akan mengakses sms secara automatik selepas kod pengaktifan dihantar.

Camera

  • Take pictures and videos
Messenger adalah sebuah aplikasi sosial dari Facebook yang korang guna untuk upload selfie dan memacam lagi tu. Kebenaran ni bagi membolehkan korang shoot terus selfie dari aplikasi ni.

Begitulah juga dengan kebenaran untuk mengakses maklumat lokasi, kad SD, network dan lain-lain. Messenger memerlukan akses tersebut bagi membolehkan fungsi tertentu berjalan dengan lancar. Sama juga seperti aplikasi WhatsApp, Viber, MessageMe, Wechat, Line dan lain-lain juga memerlukan kebenaran tersebut.

Bagi pihak Facebook, mereka menganggap ia adalah satu salah faham dan perlu diperbetulkan kerana aplikasi Messenger menggunakan senarai kebenaran yang siap tersedia oleh pihak GooglePlay dan Android. Atas sebab itu, ianya kelihatan sama seperti aplikasi lain.

Sila rujuk Why is the Messenger app requesting permission to access features on my Android phone or tablet?



p/s : Walau apa pun penjelasan yang diberikan oleh Facebook, kita sebagai pengguna perlu bijak menilai baik buruknya sesebuah aplikasi. Jika merasakan ada aplikasi berniat jahat, lakukan sedikit kajian dan semakan di internet bagi mencari kebenarannya. Jika korang kaki sosial online, kena alert la benda cenggini.. Sedar atau tidak, kita memang sedang dipantau.. hehehe~~~

Aku sendiri tak pernah install aplikasi Facebook dan Messenger di telefon sebab banyak songeh benda2 ni. Cukup sekadar Whatsapp dan lain-lain yang tak terdapat di PC.
 
ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...