Fakta Sperma Yang Jarang Orang Tahu

INFO : firedauz 11/May/2014


Seks memang sesuatu yang menyeronokkan. Jangan tau sonok je, amik tau sikit pasal sperma ni ye. Ni dia fakta sperma yang jarang orang tau :)


1. Sperma, seperti yang apa yang pernah kita ketahui mempunyai kepala dan ekor. Fakta, setiap sperma mempunyai bentuk dan saiz yang berlainan disebabkan oleh faktor tertentu. Ada yang berkepala besar, berkepala dua, berekor dua dan macam-macam lagi.

2. Sperma adalah jenis yang kuat bekerja. Walaupun bukan semua tetapi destinasi mereka hanya satu iaitu ovum. Korang yang tengah baca ni hasil dari satu sperma yang kuat dan bertuah sebab dalam berjuta sperma, satu yang berjaya dan jadilah korang. hehe

3. Cecair yang keluar ketika ejakulasi lelaki adalah berfungsi sebagai pelincir atau medium penggerak untuk melancarkan pergerakan sperma.

4. Ketika ejakulasi, dianggarkan lebih 200 juta sperma dilepaskan dan hanya satu berjaya untuk persenyawaan. Satu persaingan yang sangat sengit.

5. Bukan semua sperma berjaya ke destinasi. Mungkin sebahagian dari berjuta tu hilang arah dan berlegar-legar di kawasan tertentu.

6. Testis perlu dikawal suhunya sebab bilangan sperma bergantung kepada tahap kesihatan testis. Suhu testis yang ideal mestilah 5-7 darjah lebih rendah dari suhu badan.

7. Testis lelaki berupaya menghasilkan sperma baru setiap masa manakala bagi ovari pula penghasilan ovum hanya sekali dalam sebulan.

8. Rasa air mani dikatakan dipengaruhi oleh diet pemakanan seseorang itu. Diet yang baik dan teratur dapat memberikan rasa air mani yang enak. Errr...


9. Ada sperma yang membawa kromosom X dan ada juga yang membawa kromosom Y, sperma X lebih pantas tetapi yang Y lebih kuat. So, masing-masing ada kelebihan. Di sinilah berlakunya persaingan jantina.

 

ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...