Restoran Guna Tanah Dalam Masakan

Pelik : firedauz 27/Jan/2013





Kalau sebut tanah, kompem orang akan terbayang sesuatu yang kotor dan tidak sama sekali untuk dimakan. Tanah jugak kalau boleh akan dielak  dari menjadi sebahagian dari masakan oleh semua restoran. Tapi, lain pulak dengan sebuah restoran di Jepun ni.. Jepun lagi yg pelik-pelik....menjadikan sejenis tanah sebagai bahan ramuan khas dalam masakan mereka.

Tanah tu pulak bukan jenis tanah yang biasa. Tanah yang dimaksudkan ialah dari Kanuma, dan ianya telah diuji dari sebarang kesan sampingan kepada kesihatan manusia. Walauapa pun ujiannya, ia tetap tanah.

Macamana rasanya tanah Kanuma? Chef Toshio yang menyediakan menu tersebut di restoran Perancis, Ne Quittez Pas di Tokyo memberi jaminan rasa dan keenakkan hidangan kanuma adalah lain daripada yang lain. Ianya terbukti apabila pengunjung rata-rata menyukai rasanya yang unik dan sukar diterjemahkan dengan kata-kata.

Kalau nak diikutkan, budaya memakan tanah ni dah berzaman dipraktikkan. Sama ada dari segi perubatan mahupun amalan setempat seperti penduduk di sebuah kampung di Indonesia yang memakan sejenis tanah diberi nama Ampo.




Sup tanah




Ais krim tanah




Risotto tanah


ED_IN$)?>
avatar Profile Keluar
  • Hantar ke laman sosial Anonymously
  • Klik Untuk Log Masuk:
    avatar
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...